zondag 12 december 2010



11-12-2010, ZOETERMEER, Stadstheater


FANTASTISCHE SFEER IN ZOETERMEER

Als je er zo aan komt rijden tussen de hoge flats en winkelcentra door denk je: tja..meteen sfeer in Zoetermeer .
Het grote Stadstheater is helemaal in kerstsfeer getransformeerrrr. De Kia kan mooi inpandig geparkeerrr en daar zijn we weerrrrr voor de tweede keer in Zoetermeer! Ik ontwaar een paar schimmige types rondom de schouwburg en ben een beetje geallarmeerrr. Ja, het zijn Russen! Echte Karzastanen die komen hier vanavond in de Grote Zaal een Opera spelen. Er hangt een dreigende, onheilspellende sfeer in de artiestenfoyer van Zoetermeer.
“Zoveel Russen heb ik nog nooit bij elkaar gezien in het wild”, concludeertVis.
“ Ze kijken zo grimmig.”
Ja, dat komt natuurlijk ook omdat ze een sprookje van Grimm komen doen .
Sneeuwwitje en de zeven dwergen. Ik stel me daar iets lichtsvoetigs bij voor maar volgens Visser is daar geen enkele reden toe, zo leuk is het niet om dwerg te zijn.
Nou, geen dwerg te zien . Wel een berg somber kijkende louche types.
Overal liggen instrumenten en zitten ze met laptopjes voor zich uit te staren met doppen in hun oren.
Ze zijn hier met een heel orkest en ballet. Op de televisie zie je het decor van de opera…..sprookjesachtig, prachtig in schril contrast met het gajes dat hier met grauwe grimassen zit te klaverjassen. Ik merk niks van passie of bezieling..meer iets van even –door-de-zure-appel-heen-bijten- sfeer, wat op zich dan wel past bij Sneeuwwitje.



De toneelmeester maant ons vooral goed op onze spullen te letten.
De koffiejuffrouw geeft een sleutel van onze kleedkamer en geeft de tip: wel op slot doen met dit soort gezelschappen.
De directeur is een toffe peer van Zoetermeer en hij heet ons welkom en moet zich verder deze avond bezighouden met de Russische invasie. Wat een herrie boven ons met hysterische Russische muziek en gedans en gestamp van die dwergen.
Ik bedenk dat ik de autoradio en de tomtom in de Kia heb laten zitten en ga die toch maar even halen.



Ik verwaal helemaal en moet via de hoofdingang weer terug zien te komen in de kleedkamer, stuit ondertussen nog op wat rokende Russen en probeer ze vriendelijk aan te kijken met een geruststellende blik en op mijn beste Russisch zing ik: Voszjeesjenietvojekrystespazjieeeee.
Dat betekent: blijf met je poten van onze spullen af.


 De Russen zijn een uur eerder begonnen dan wij en als wij pauze hebben vertrekken zij..lekker rustig in de foyer met nep-open haard en kanige Kaandorp aan de muur.


Onze zaal is uitverkocht en dat is fijn! De techneuten van licht en geluid zijn vertrouwd en dat zijn topjongens. Echt betrokken en zeer attent. We worden verwend. Fijn als je welkom bent en de neuzen dezelfde kant op staan..we gaan er lekker tegenaan.



Het wordt een topvoorstelling!
 Heerlijk, alles loopt en we proberen wat nieuwe verhaaltjes uit. We zitten ontspannen te spelen, zelfs zo ontspannen dat een ongeplande blooper helemaal goed uitpakt. Soms gaat er wel eens iets mis. Dat is helemaal niet erg , het gaat erom hoe je het weer oppakt.
Wij komen op als Wil en Ge van de PPD, in onze dementen outfit. Joop stapt het podium op en… struikelt! Die mensen lachen! Ze denken dat het erbij hoort. Ik schrik er wel van maar Vis staat gewoon weer op en gaat zitten. Dan moet ie de papieren hebben maar die zie ik niet zo gauw. Gaat ie zo van het podium af naar de kleedkamer. Zit ik daar in m’n spar tas te zoeken, vind ik die papieren. Loop achter Joop aan, maar die zoekt de sleutel. Want wij hebben nooit de kleedkamer op slot maar nu wel, vanwege die sprookjes-Russen. Ik moet Joop ff sussen, met: papier hier! En dan gaan we hop, op als Wil en Ge van de PPD, Politieke Partij Dementerenden.
Hij is nog nooit zo goed geweest.
Ik zeg: Die houden we erin!
De mensen zitten te schateren. Ik zie er een helemaal stampvoeten van de pret. De toon is gezet. De meubelboulevard ontaardt ook in een falset. Joop speelt ‘m in een andere toonsoort waardoor het lijkt dat ik compleet vals zit te spelen op die mondharmonica en ik proest het uit gewoon, hij heeft me erin laten lopen. Zegt ie ook nog: “ Zo’n moeilijk instrument is het toch niet.”
Ze zingen volop mee met de kalkoen en je moet je moed niet laten zakken..

“Ze staan je op je zeeerrrr
je denkt, oh, heer, oh heerrrr
waarom heb ik dat weeerrr
weg! Weg!! Uit….Zoeterwoude.”

En als toegift onze nieuwjaarswens….http://www.youtube.com/watch?v=DhcP7wyPia0


Wat een topsfeer in Zoetermeer..voor minder doen we het niet meer.

3 opmerkingen:

  1. Chantal Janssen zou zeggen : wat kan ze schrijven hè die meid !
    Geweldig stukje, zie dat van de PPD helemaal voor me, om maar te zwijgen vand e meubelboulevard :-) hahahahahahahahahahahaha

    Arthur Mekenkamp via facebook

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar bloopers al niet goed voor kunnen zijn!
    Als mijn moeder - die in Zoetermeer woonde -
    nog had geleefd, zou ik samen met haar
    naar jullie voorstelling zijn gegaan!

    Harm Koops via facebook

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mens, wat een speellijst, en wat een heerlijk verhaal met die papieren hieren uit je spartas, ik heb me echt helemaal heerlijk slap zitten lachen achter mn compu en zie het hele tafereel voor me!
    tot woensdag en zing maar fijn morgen met HO!
    dikke zoen!
    anneke

    BeantwoordenVerwijderen