dinsdag 28 december 2010

Zondag 26 december 2010, Tweede Kerstdag, Westwoud


‘GOUD’ BIJ KEES EN ANNIE IN WESTWOUD


“ Beter kun je het niet hebben”.
Joop heeft het al vaak tegen me gezegd en hij heeft gelijk.
Ervaren rot als hij is, de troubadour pur- sang, zoveel gezien en gehoord, zoveel door het land gereisd van theater naar schouwburg naar kroeg naar dorpshuis..De Schalm met of zonder weeralarm is als een stevige stampot met worst en gehaktbal in een kuiltje jus.
Kees en Annie met hun lieve span hebben Joop en ook mij toen ik erbij kwam, altijd zo ontzettend prettig, bescheiden, dienstbaar en gastvrij opgevangen dat je gewoon blij wordt als je weer naar Westwoud mag.
En dan nota bene op Tweede Kerstdag. Dubbelfeest!
Zo’n dag dat je denkt, wat moet ik nu weer eten na die vette gourmetschotels van gisteren ,waar moet ik nu nog een kerstster langs gaan brengen. Welke topfilm moeten we met z’n allen tegelijk leuk vinden en wanneer gaan we met z’n allen wandelen, monopoliën, voor de haardkachel zitten en chocolademelk drinken.
De kracht van De Schalm is dus dat het er allemaal is. De biljartclub, de bridgedrives, de gymclub, de volleyballertjes, de drankorgels, de borrelhappen, de rookkamer en het culturele programma..wij mogen er weer zingen!
Kees en Annie hebben het helemaal voor elkaar. Van het begin tot het eind tot in de puntjes georganiseerd. De uitnodigende poster…
Dan de sportzaal omgetoverd tot een sfeervol, intiem, theater..met uitgerolde vloerbedekking, een grote kerstboom, kaarsjes, gekleurde spots en prima geluidsinstallatie en als klap op de vuurpijl: het podium op het biljart . Dat zal m’n pa deugd doen.

(foto Chrissy O.)



De kleedkamer is lekker warm, de thee staat heet en de spa koud in een hoge hoed met ijs, geflambeerd met kersenbonbons en kerststerren op een Perzisch tapijtje.
We spelen een vol programma , zo actueel mogelijk met de kersverse kersttoespraak van de koningin erin..Het moderne "Houd moed houd moed ik zit hier goed! ", gaat over burgermoed en bemoediging. Ze zit de kerstdagen op een Argentijnse ranch met de Zorroguietaatjes te jokken, ehh..jokeren.
Je moet je moed niet laten zakken..ook niet als je zo’n on-zin uit je hoofd probeert te leren:
” Wie wil meewerken aan begrip en vertrouwen zal bereid moeten zijn eigen vooroordelen onder ogen te zien en zijn handelen te toetsen op de consequenties voor medemensen en de gevolgen voor de samenleving als geheel.”
Heeft ze zelf geschreven.
Hadden we dat maar eerder geweten. Het draait uiteindelijk allemaal weer om repspect.
We zingen van allerlei..een lied over ‘West Friese mensen..ze drinken teveel en ze rijden te hard’ , politiek up- to- date compleet met Jolanda Sap, Rutte-kan-geen-vrouwen-vinden-hi-ha-ho!, romantiek op de meubelboulevard en op z’n bèta’s met het deeltje van Higgs.. Kalkoenig kerstlied, veel verzoeknummers en meezingers, dat is erg leuk.
Als PPDementerenden  komen we met kerstmuts op en vergeten vooral niet hoe de Kdagen voor veel dementerende, geïsoleerde, eenzame soortgenoten een regelrechte ramp zijn. Dat geldt trouwens niet alleen voor alleenstaanden. Annie en Kees kregen op deze dag veel singles over de vloer...we voorzien in een behoefte. En ter verhoging van de feestvreugde verloten wij dan ook een zak kippenvoer voor degene die het totale gewicht van Kees en Annie O. raadt.
Fijn publiek, ze reageren enthousiast. Sommigen zijn verrast..omdat ze mee moesten met hun vrouw en denken: "Moet dat nou..?"...en dat ze nu dus denken: "Goh, viel me niet tegen.." tot..." De volgende keer komen we weer!" Dat is natuurlijk hartstikke leuk.
“Spontane reacties van mensen die het niet kennen, dat zijn de beste”, meent Joop en daar ben ik het weer eens mee eens.
We krijgen bloemen van Annie..
en dan gaan ze het buffet neerzetten.. Een enorm buffet voor 100 man! Hoe krijgen ze het voor elkaar..ik sta erbij en ik kijk ernaar..
Er zit een goed systeem in, 'het ligt niet aan het systeem, maar de mensen deugen niet en dat is het probleem..', goed lied! Het is een kwestie van de goede kant oplopen en niet te snel je bord volladen want het lekkerste komt als laatste en dan is je bord dus vol.



De opgerukte horde uit Haarlem heeft het ook erg naar de zin, Mary van de kanarie en Leen van Voorleen met Maria en Klaar, Thea en Ben van Voor Thea en Ben en Willemien van andere Ben..zijn vaste fans uit de Haarlemse clan..

Nathalie ons blinde kippetje of vink is fijn meegezeuld en aan haar oren is dit optreden wel zeer besteed. Vooral het lied over blinden, doven en stommen kan zij op waarde schatten, de schat. ‘In de Schemering’ doet het ook goed in het donker en ‘Je hebt geen ogen nodig om de Heer te volgen’ kan ze helemaal beamen, amen. “ Dit is wel mijn soort humor”, lacht ze.


De opmerkingen en tips van onze intimi nemen wij ter harte ook omdat zij in ons hart zitten. Dit in tegenstelling tot een zure recensie in de Volkskrant over onze cd..pijnlijk. Moet me even van het hart..
Daar heb ik het best moeilijk mee.. Ik zou wel willen dat het niet zo was maar ik denk er steeds aan. ..
De woorden, ‘monotoon, fantasieloos en hinderlijk’ om mijn stem en inbreng te kwalificeren boven op Joop’s krakerig stemgeluid ..’ steken onaangenaam….en blijven hangen als een zeurende naald in de groeve van een oude grijsgedraaide langspeelplaat..over een ei.

Maar vandaag zijn we blij..

We sluiten af met
“ Je denkt wat is het pestkoud
Als je door de mest sjouwt
Straks gaat ook nog de rest fout
O, o, was ik maar bij Kees en Annie.’

Goud in Westwoud.

6 opmerkingen:

  1. Wie schreef dat in de Volkskrant, denk erom, want
    Kees en ik gooien ons totale gewicht in de strijd
    tegen deze fantasieloze en hinderlijke zjoernalist!

    En Jessica, dat je geweldig mooi kan zingen wisten we al, maar met je schrijven is ook niets mis.

    Bedankt voor de mooie woorden, liefs Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Naar aanleiding van jullie geweldige optreden op tweede kerstdag heb ik besloten om in mijn column in het Leidsch Dagblad een verslagje hiervan te schrijven.

    Met vriendelijke groet,

    Tessa van Dijk
    (student in Leiden)


    Joop Visser

    Om de Kerstgevoelens nog een beetje aan te wakkeren gingen wij dit jaar op tweede Kerstdag naar een voorstelling van Joop Visser en Jessica van Noord. Joop Visser, nu 72 jaar oud, werd in de jaren ‘60 bekend als zingende cabaretier Jaap Fischer. Door mijn ouders kwam ik al in mijn prille jeugd in aanraking met zijn hilarische cynisme. In mijn puberjaren werd ik met name gegrepen door het nummer Het Kerkhof. Om een indruk te geven van dit swingende nummer hieronder een paar tekstregels: Ik zoek de rust van een kist/van een dorre houten kist/ waarin ik stil kan overdenken wat ik hier niet kan/met een paar ogen die verdrogen in mijn hersenpan.

    Ik vond Joop Visser dan ook direct een goede keuze voor Kerst.

    Dus zo gingen wij op pad naar Dorpshuis de Schalm in Westwoud, een gehucht ergens in de buurt van Hoorn. Je moet er wat voor over hebben. De ontvangst vindt plaats in een bruincaféachtig zaaltje, dat voor veel locals de functie van stamkroeg lijkt te hebben. Na de koffie en een kerstbonbon verplaatsen wij ons naar de zaal waar het optreden plaatsvindt. Dit is een gymzaal, voor de gelegenheid aangekleed met rode doeken, sfeervolle kaarsjes en zelf een heuse kerstboom. In de zaal staan zo’n 300 stoelen.

    We nemen plaats. Kort daarna verschijnen de sterren. Joop, een iel kalend mannetje met een spits gezicht. Aan de zijkanten van zijn hoofd prijken twee koene flaporen. Jessica, een vrouw van rond de veertig met een frisse Noord-Hollandse uitstraling en haar blonde haar in twee kekke staartjes.

    Joop, die toch wel een beetje het imago van een azijnpisser heeft, begint in de lijn der verwachting: ‘Goedenavond dames en heren. U heeft recht op zes liedjes voor de pauze en zes erna.’ Da’s duidelijke taal. Daarna volgt echter een heerlijk optreden van tweeënhalf uur, waarbij zelfs Joop af en toe moet schaterlachen. De show is onderverdeeld in liedjes uit verschillende series. De ‘gezinslevenserie’, waarin achtereenvolgens een vader, een moeder en een hangjongere teloorgaan. De laatstgenoemde blijkt letterlijk aan een lichtmast te bungelen. De politieke serie, waarin de draak word gestoken met de kerstboodschappen van Beatrix en blonde Geertje uit Noord Limburg met zijn “kopstootdemocraten” uitvoerig wordt bezongen. Daarnaast zijn de religieuze, oudejaars en filosofische serie vertegenwoordigd, gelardeerd met vileine verkrachtingen van kerst- en sinterklaasliedjes. Allemaal even (naar)geestig. Wat mij betreft verwoordt niemand de Kerstgedachte beter dan Joop Visser.


    Leidsch Dagblad/Tessa van Dijk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, wat was het vreselijk gezellig en goed.Top uitje!! Alles was goed, jullie optreden, het eten, de hartelijkheid van die mensen daar en de weg was ook nog goed te berijden. Wat wil je nog meer. Jak,
    goed uiteinde, eet niet te veel oliebollen en glijd niet uit. Tot 5 jan. maar weer.
    Liefs van die kanarie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuk sfeerstukje.kus je moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lieverdje,
    Je gaat al die prachtige,leuke,ontroerende schrijfsels over jullie optredens toch wel bewaren!
    Als je ze bundelt heb je een heel leuk boekje.
    Ik heb genoten van jullie in Westwoud.Het buffet was ook grandioos.
    En laat al die recensenten toch zwammen.Trek het je vooral niet aan!
    zoen Willemien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Jessica,

    Ik belde Kees gisteravond even om te zeggen dat je dit berichtje had gestuurd, en wilde hem de link doorgeven zodat hij, als hij weer in de schalm was, gelijk kon lezen. Daar kon hij niet op wachten, ik heb het hele stuk aan d...e telefoon voorgelezen en hij vond het geweldig.

    Ik ben blij dat jullie hebben genoten en dat de warme thee en koude spa die ik neergezet had in de smaak vielen. Roel vind het vast ook leuk dat je zijn kleedje opgemerkt hebt.

    Alvast een gelukkig nieuwjaar, en heel veel liefs,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen