dinsdag 19 oktober 2010



GRONINGEN 16 Oktober 2010,

JOOP VISSER & JESSICA VAN NOORD IN DE OOSTERPOORT!

Kleine zaal he.. Die is trouwens best groot en mooi ook.
Want in de Grote zaal speelt vanavond Alain Clark!
Ander formaat.
De Oosterpoort ligt in een buurt waar je nog niet dood wilt worden gevonden. Zo’n mooie schouwburg met zoveel allure en dan zulke buren.
“Geer zou het nie accepteer.” Al die vreemde vogels..laat ze opvliegen zeg..en die roofvogels al helemaal!
Indrukwekkende voorgevel..

Wij gaan via de achterkant, artiesteningang. Schuifhek, laadruimte en drie mannen om ons te bemannen. Geluid-Licht en- Loop Jongen. Joop denkt: wat moet die vent? Wat een indrukwekkende zaal..mooie groene velours bankjes, doet denken aan het oude Vredenburg.. Het geluid is ook werkelijk om te zoenen zo mooi! Daar word je helemaal enthousiast van..alles kan hier, elke subtiele wending kun je maken en heeft het gewenste effect…super!
De zaal is goed gevuld! Heel fijn. Joop is vanochtend nog op Radio Noord geweest en heeft gezegd dat ze gewoon moeten komen die Groningers.
En dat doen ze dan ook.
De kleedkamer is ook al zo professioneel. Er staan thermoskannen klaar voor een weeshuis en er liggen zachte handdoeken uit de Fleuril reclame. Je zou er haast van gaan douchen. Ja je wilt die handdoeken er dan ook wel uit hebben he.
 



We bestellen lekker Indisch eten.Ik loop een beetje heen en weer naar de kassa voor het eten en dan mag ik even bij de soundcheck van Alain Clark binnen wippen.. Er staat een batterij van muzikanten een partij swingend te spelen! Wauw..dit is het grote werk. Ik zeg ten Vis..”Sorry hoor, ga jij maar alleen vanavond..kan je best....ik ben een fan van Alain.”
Maar nee..hij gaat er niet op in. Hij gunt me dat gewoon niet. Terwijl ik hem alles gun..dat ie gewoon helemaal alleen het podium helemaal weer eens een keer ouderwets voor hem alleen mag hebben gewoon..puur onbaatzuchtig. Dat ik hem dat dus gun en ook blij ben dan voor hem. En voor die fans die dan ook blij zijn dat ik er niet doorheen zit te zingen. Ga ik naar Alain, pas de problem. Mais non..voor ons geen rook en flitsende lichten, beamers en merchandise..t-shirts met Joop & Jessica het Succesvolle duo of Wil & Ge van de PPD.
Met lijfspreuk: “Geen geouwehoer, gratis openbaar vervoer!!”

We dragen het programma op aan Driek van Wissen..de gewezen Dichter des Vaderlands.
Hij zou namelijk komen..hadden we afgesproken op het Boekenbal..maar hij kneep er tussentijds..tussenuit, de guit. En werd neerbuigend gebagatelliseerd door de NRC en de nieuwe DDV, Nasi Rames.
 En daarom richten wij hier en nu een monumentje voor hem op te beginnen met het ‘Gronnens Laid’..en ik krijg er eigenlijk zelf kippenvel van. De impact..


De toon is gezet en van meet af aan is de sfeer fantastisch.. We spelen drie cd’s door elkaar en toch zit er een verhaal in..Het gaat zo goed.. We zijn helemaal samen met het publiek en elkaar.
We zijn ‘los’. Improviseren en staan als een rots. Wat een topoptreden. Zo geïnspireerd was het nog nooit.
Staande ovatie en dan toch nog een toegift.. we sluiten af zoals we begonnen zijn..met Driek…
Mensen komen in rijen cd’s kopen en bedanken. Ik ben er stil van..Dankjewel Driek.
Hij was er helemaal bij..

‘Ain pronkjewail in golden raand..is Stad en Ommelaand’




3 opmerkingen:

  1. Mooi lieve schat...
    Enne... Ik wil thuis ook zulke handdoeken als in die kleedkamer van jullie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Jakseltje,

    wat treed je vaak op!
    En wat een heerlijke recensie van jullie optreden. Vis mag in zijn handjes klappen met zo'n fijne zangeres naast zich.

    Ik vind de CD heerlijk! Zit er nu lekker naar te luisteren. Jullie stemmen passen zo perfekt bij elkaar...
    En het subtiele gitaarspel van Joop.
    Ja... jullie hebben het!

    Dagdag! Dikke knuf van Marlou



    .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb net het Grunnens Laid opgezocht op YouTube en gevonden van Eddy Koekkoek.
    Een beetje stem als die van Cornelis Vreeswiijk. Lekker doorrookt en veel whisky, dan krijg je zo'n stem....

    dit is de link naar ook weer ain pronkjewail:
    http://www.youtube.com/watch?v=ODZGJ0RZxKY

    Hij ziet er een beetje uit als Tom Waits.
    Zal-die wel weten, lijkt me.

    Nou dat waren de nieuwsberichten voor vandaag!

    Fijne dag nog en tot woe...

    XXX, Marlou



    .

    BeantwoordenVerwijderen