zaterdag 15 januari 2011

13 januari 2010, Zwolle


LEKKER DOLLE IN ZWOLLE


Ga op m’n fietsje naar Joop. Stuit ik in de Gierstaat op Ray. Ray is een donker bruine bas die ook wel meezingt op het vakantiekoor en onder de bassen nog eens een octaaf zakt en zijn befaamde laagste bas register opentrekt.
 Ik groet hem en zeg: “Ik moet door, we gaan naar Zwolle.”
Zegt Ray: “ Ik ook, ga met de trein.”
Het kwartje valt bij mij..” Ga jij soms naar Joop en Jessica?”
Dat is lachen.. Hij heeft een vriendin in Zwolle en die komen dus samen.
Zo kan het verkeren.
Joop is helemaal klaar voor de rit en wel met de nieuwe auto..
De Kia Rio heeft plaatsgemaakt voor de Kia Ce ed.
So be it.
En het is een vooruitgang.
Deze Kia maakt minder lawaai, ziet er minder suf uit, staal-blauwige kleur, is ruimer en heeft meer power.
Er is alleen iets wat ik mis, zegt Vis en dat is de leuning.
De Rio had een armleuning en dat maakt het sturen wat relaxter.
Het regent dat het giet maar gelukkig geen sneeuw of ijzel richting de Ijssel.
We gaan vroeg voor de files uit en zijn om half 5 al ter plekke..maar het is ook van de gekke want als we een uurtje later waren gegaan hadden we dus in een dikke file gestaan.
Odeon heeft vier zalen. Vroeger, in de gloriedagen stond Joop nog in de prachtige bonbonnière zaal van de schouwburg. In 2006 hebben wij daar samen opgetreden, in de tijd dat Hein Spanjaard nog directeur was…
De leiding ontbreekt volledig.
De techneuten van de avond zijn uitstekend.. Super dienstbaar en hulpvaardig.
De vloer van de foyer staat in de was. Speciaal voor ons he..
De artiestenfoyer is gezellig en voorzien van alle gemakken, inclusief magnetron en kaarslicht.















De kleedkamer wordt opgestookt, want de thermostaat is niet op onze vroege komst ingesteld.

Management.
Het is droog en we doen even een ommetje door Zwolle.
We zien de Peperbus. De bomen zijn nog verlicht.


Mooie stad. Het oude centrum is rond de grote kerk gebouwd.  Joop wil bij een brillenwinkel naar binnen om te vragen of ze ook een WC bril hebben… En als ze dan zeggen nee dat hij dan vraagt: als ik nou wil lezen op de wc.
Daar is een winkel waar ze Zwolse balletjes verkopen en Joop zegt dat ie die altijd kreeg van
Hein Spanjaard na de voorstelling.


Lekker zo’n wandelingetje.
Terug naar de schouwburg.
We hebben zelf eten meegenomen en dat is wel zo ontspannen. Kunnen we rustig in de magnetron opwarmen en in de foyer eten.
Ondertussen brainstormen over het programma en zo is het iedere keer weer anders en nieuw.

De zaal zit fijn bijna vol in Zwol.
We gaan een mooi gemengd programma spelen, van alles wat. Mijn topografische kennis schiet weer eens tekort en ik maak een blunder want ik weet weer eens niet dat Overijssel ook bij Twente hoort. Krijg een kop als een tomaat en Joop doet er nog een scheutje bovenop want die gaat dan zeggen:” Jessica krijgt een rooie kop”, en daar wordt het niet minder van.
Het is een mooie voorstelling, veel respons, fijn publiek.
Vlak voor de pauze komt ons nieuwe lied..|Het is een carnavalskraker!

” Huppel-huppel- huppel, daar kom ik  met m’n knuppel…”

Lekker dolle in Zwolle.

We bouwen het zo op dat de mensen in Zwolle zich als ware Brabo’s gaan gedragen…Zondag gaan we naar Den Bosch en daar is het altijd een hoop gehos.. Ze lopen allemaal in een lange sliert achter mij aan de polonaise te lopen zo de pauze en de foyer in en wat is het leuk zeg..
Joop speelt maar door en ik ga de meute voor…

Fijn om in de tweede helft verzoeknummers te spelen.. Dat geeft ook altijd iets van nieuwigheid aan ons programma en frisheid en spanning of het gaat lukken.
De schemering, zo mooi verstild, de tuinstoel vol humor, de monniken, vol nostalgie en de manager vol herkenning..
‘De manager’ is vorige week nog voor een zaal van 2000 man op een of ander ministerie gedraaid door een topper die leidinggevende is met de naam : Ja ..Jan. Dit lied is echt een bekend lied aan het worden..dankzij Youtube. Kijk maar op...
Na afloop doet Joop de cd verkoop en praat ik nog wat na met Ray en z;n Zwolse vriendin..
Ze hebben genoten en Ray heeft fijn meegezongen..zijn diepe bas is goed doorgedrongen.
De geluidsman dacht: wat zingen ze inene hard..maar dat kwam dus door Ray.

En als de laatste man het licht uitdoet en ons uitgeleide doet krijgen we nog een zakje Zwolse balletjes….het is de laatste zak vol nostalgie.

Leuk om na afloop nog reacties te krijgen via de mail..


Ik heb met volle teugen genoten in Odeon in Zwolle.

Mijn verzoek om" in de schemering" te horen werd beloond tot mijn vreugde.
Met tranen in  mijn ogen heb ik het ondergaan
Het werd stiller dan stil in de zaal toen het lied begon.

Hierbij een compliment voor Jessica: Zo leuk en goed en
bovenal lakoniek enz enz te kunnen op treden en toch ook nog te kunnen blozen.
Ik vond het ontroerend menselijk.

Graag tot een volgende keer in Zwolle.
Liefst op een zondagmiddag en niet over drie jaar maar eerder.
Trijnie





3 opmerkingen:

  1. Mag dat zakkie Zwolse balletjes woensdag op de vleugel?

    Kus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het glazuur knalt van je tanden...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai moppie,

    ik wil er ook wel eentje proeven.
    Mijn glazuur is toch al naar de gallemiese...

    Torriemorrie!

    Marlou


    .

    BeantwoordenVerwijderen