donderdag 24 november 2011

BURGEMEESTER BERNT is zijn ketting kwijt
en dat is geen Sprook

je ziet dat hij verdriet heeft..
ook al is hij vandaag een beetje jarig als burgervader van Haarlem dat  bijna net zo oud is als zijn Spaanse vriend die wel een ketting om heeft

maar die zie je hier niet want z'n baard hangt ervoor..
...en hij leest voor uit het Grote Rode boek ..
dat vandaag officieel gepresenteerd wordt en waarin staat: SINTERKLAAS BESTAAT.

De kijker thuis denkt nu: Die Sint zal de gestolen ketting wel uit zijn zak toveren..en burgemeester Pop, die er ook is vindt het een groot gemis..er hangt ook een schakel van hem aan..een persoonlijk gesmeed zilveren stukje ..wat moet iemand ermee? TERUG DAT DING! Ik wil mijn ketting wel voor een avond afstaan maar er is me al een dame voor die van sierlijke gouden papieren krullen een ketting geregen heeft, erg mooi. Die van mij is van peperclips en steekt toch een beetje armzalig af tegenover de gouden glans van de Gravenzaal..

En de wethouder van cultuur krijgt een mooi Haarlemse Sprokenboek  van Sint en hij hoeft nog geeneens op schoot en Hilde de Haan heeft het meeste gedaan samen met Willemien Spook..en zijn erg trots!


Ze hebben er ook speciaal de kaarsen voor aangestoken in de Gravenzaal, en dan heb je meteen sfeer.
En om het nog leuker te maken komt er een musical groepje van aardige meisjes die frivole bewegingen maakt en waar ik even de aansluiting mis omdat ik denk: waarom dit? Maar waarschijnlijk is een van de meisjes een dochter van.. en dan snap ik het wel weer.

Ze dragen ook zonnebrillen tegen het felle kaarslicht.

En omdat het nu wel heel levendig is geworden is het tijd voor een fikse lezing over Haarlem met veel jaartallen en geschiedkundige feiten.
Daar worden we ook erg blij van.

 Uits mijter , om maar in de sfeer te blijven van de Sint, van de avond en altijd goed voor een stuk vrolijkheid en ontspanning: Het Ampzinggenootschap...
met een 'Haarlems lied, een Droste lied en een Schep- vreugde- in- het- leven- lied' speciaal ook voor de burgemeester om hem een hart onder de ketting te steken.

En als ze niet gestopt zijn met zoeken, zoeken zij nu nog.

foto's : Jacques de Jong.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten